ماده ۲۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت
بخش ۱۰ ـ حسابهای شرکت
با رعایت شرایط مقرر در ماده (۱۳۴) نسبت معینی از سود خالص سال مالی شرکت که ممکن است جهت پاداش هیأت مدیره در نظر گرفته شود، به هیچ وجه نباید در شرکتهای سهامی عام از سه درصد (۳%) و در شرکتهای سهامی خاص از شش درصد (۶%) سودی که در همان سال به صاحبان سهام قابل پرداخت است، تجاوز کند. در هر حال این پاداش نمی تواند برای هر عضو موظف از معادل یک سال حقوق پایه وی و برای هر عضو غیرموظف از حداقل پاداش اعضای موظف هیأت مدیره بیشتر باشد. مقررات اساسنامه و هرگونه تصمیمی که مخالف با مفاد این ماده باشد، باطل و بلااثر است.
تبصره ۱ (الحاقی ۱۳۹۵/۰۲/۲۰) ـ شرکتهای دولتی، مشمول مقررات این ماده در خصوص پاداش هیأت مدیره نیستند و تابع حکم مقرر در ماده (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ /۷ /۱۳۸۶ می باشند.
تبصره ۲ (الحاقی ۱۳۹۵/۰۲/۲۰) ـ هیچ فردی نمی تواند اصالتاً یا به نمایندگی از شخص حقوقی همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا مؤسسات عمومی غیردولتی است به سمت مدیرعامل یا عضو هیأت مدیره انتخاب شود. متخلف علاوه بر استرداد وجوه دریافتی به شرکت به پرداخت جزای نقدی معادل وجوه مذکور محکوم می شود.
در یک نگاه
پاداش هیأت مدیره در سهامی عام حداکثر سه درصد و در سهامی خاص حداکثر شش درصد سودی است که همان سال به سهامداران پرداخت می شود؛ و برای هر عضو موظف بیش از یک سال حقوق پایه و برای غیرموظف بیش از حداقل پاداش اعضای موظف نیست.
پرسش های رایج
سقف پاداش هیأت مدیره چقدر است؟
آیین نامه ها، بخشنامه ها و آرای مرتبط با این ماده
مقررات اجرایی و آرایی که به این ماده مربوط اند.
نظرهای تفسیری و مشورتی (۲)
- نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری درخصوص استعلام از شمول حکم تبصره (۲) ماده (۲۴۱) اصلاحی لایحه قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت به شرکت هایی که اختیار مدیریت شرکت بر عهده ارکانی با عناوین متفاوت از «هیئت مدیره» نظیر شورای عالی می باشد
- نظر رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویبنامه شماره ۳۱۸۱۵ /ت۵۳۰۴۲هـ مورخ ۱۳۹۵/۳/۱۸ (درخصوص اصلاح ماده ۱۷ اساسنامه شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور
مواد دیگر بخش ۱۰ ـ حسابهای شرکت
- ماده ۲۳۲هیأت مدیره شرکت باید پس از انقضای سال مالی صورت دارائی و دیون شرکت را در پایان سال و همچنین ترازنامه و حساب …
- ماده ۲۳۳در تنظیم حساب عملکرد و حساب سود و زیان و ترازنامه شرکت باید همان شکل و روشهای ارزیابی که در سال مالی قبل از …
- ماده ۲۳۴در ترازنامه باید استهلاک اموال و اندوخته های لازم در نظر گرفته شود ولو آنکه پس از وضع استهلاک و اندوخته ها …
- ماده ۲۳۵تعهداتی که شرکت آنرا تضمین کرده است باید با قید مبلغ در ذیل ترازنامه آورده شود.
- ماده ۲۳۶هزینه های تأسیس شرکت باید قبل از تقسیم هر گونه سود مستهلک شود. هزینه های افزایش سرمایه باید حداکثر تا پنج سال …
- ماده ۲۳۷سود خالص شرکت در هر سال مالی عبارتست از درآمد حاصل در همان سال مالی منهای کلیه هزینه ها و استهلاکات و ذخیره …
- ماده ۲۳۸از سود خالص شرکت پس از وضع زیان های وارده در سالهای قبل باید معادل یک بیستم آن بر طبق ماده ۱۴۰ بعنوان اندوخته …
- ماده ۲۳۹سود قابل تقسیم عبارتست از سود خالص سال مالی شرکت منهای زیانهای سالهای مالی قبل و اندوخته قانونی مذکور در …
- ماده ۲۴۰مجمع عمومی پس از تصویب حساب های سال مالی و احراز اینکه سود قابل تقسیم وجود دارد مبلغی از آنرا که باید بین …
- ماده ۲۴۲در شرکتهای سهامی عام هیأت مدیره مکلف است که بحسابهای سود و زیان و ترازنامه شرکت گزارش حسابداران رسمی را نیز …
متن قانون جای مشاوره حقوقی برای یک پرونده مشخص را نمی گیرد. کارشناسان برندنو وضعیت شما را بررسی می کنند.