ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات
در اجرای ماده (۳) قانون، ملاک تجاری بودن، نحوه صدور، تمدید و ابطال کارت بازرگانی و موارد معافیت از داشتن آن، به شرح زیر اعلام می شود:
۱ (الحاقی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ ملاک تجاری بودن کالا: کالاهایی که به تشخیص گمرک برای فروش، وارد یا صادر می گردد، اعم از اینکه به همان شکل یا پس از انجام عملیات تولیدی، تفکیک و بسته بندی به فروش برسد تجاری تلقی خواهد شد.
تبصره (اصلاحی ۱۴۰۲/۱۰/۲۰) ـ موارد زیر تجاری تلقی نمی شود: الف - نمونه های تجاری و تولیدی و نمونه برای بررسی و آزمایش درحدی که می تواند نمونه تلقی شود به تشخیص گمرک ایران. ب - ماشین آلات، تجهیزات، اجزا و قطعات مربوط مورد نیاز واحدهای تولیدی فاقد کارت بازرگانی معتبر و دارای پروانه بهره برداری یا جواز تاسیس از مراجع قانونی ذی ربط با حداقل درصد پیشرفت فیزیکی تعیینی وزارت صنعت، معدن و تجارت که در مواقع لزوم در حد نیاز خود با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت رأساً وارد می نمایند. پ - عملیات ورود و صدور کالا توسط دستگاههای اجرایی دارای ردیف بودجه منطبق با وظایف و در جهت نیل به اهداف آن دستگاه با اطلاع وزارت صنعت، معدن و تجارت که برای تأمین نیاز و نیل به اهداف عمومی آن دستگاه انجام می شود. در موارد خاص که وزارت صنعت، معدن و تجارت تشخیص می دهد ورود کالا برای عملیات تجاری است، ضمن توقف جریان مراتب را به هیئت دولت گزارش می نماید. ت - وسایل و ملزومات مورد نیاز واحدهای تحقیقاتی، علمی، پزشکی، آموزشی، آزمایشگاهی، کارنما (کاتالوگ)، دفترک (بروشور)، کتابچه حاوی مشخصات فنی و تجاری کالا، نقشه های فنی و نمونه های فاقد بهای ذاتی، کالاهای موردنیاز پیمانکاران و مشاوران با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت. ث - { حذف شده است}
۲ (اصلاحی ۱۴۰۲/۱۰/۲۰) ـ چگونگی صدور کارت بازرگانی: کارت بازرگانی با درخواست متقاضی با رعایت مقررات مربوط به صدور مجوزها موضوع مواد (۱)، (۷) و (۷) مکرر قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی از طریق سامانه جامع تجارت مطابق ساز و کارها و ضوابط مندرج در بند (ت) ماده (۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز – مصوب ۱۳۹۲ - و اصلاحات بعدی آن، توسط شعب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون ایران به نمایندگی از اتاق های مذکور به نام متقاضیانی که واجد شرایط زیر باشند برای مدت یک سال با رشته فعالیت خاص صادر می گردد که پس از تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت معتبر خواهد بود.
تبصره ۱ (الحاقی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ مهلت اعتبار کارت های بازرگانی برای واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری و صادرکنندگان ممتاز و نمونه ملی موضوع تصویب نامه شماره ۴۵۲۲ / ت۲۴۱۵۲ هـ مورخ ۹/ ۲/ ۱۳۸۰ و اصلاحات بعدی آن، حداکثر تا پنج سال به درخواست متقاضی تعیین می گردد.
تبصره ۲ (الحاقی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ کارت بازرگانی کلیه شرکت های تعاونی و اتحادیه های مربوط فقط توسط شعب اتاق تعاون ایران به نمایندگی از اتاق مذکور صادر می گردد که پس از تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت معتبر خواهد بود.
۳ (اصلاحی ۱۴۰۲/۱۰/۲۰) ـ چگونگی تمدید کارت بازرگانی: درخواست تمدید کارت با رعایت مقررات مربوط به صدور مجوزها موضوع مواد (۱)، (۷) و (۷) مکرر قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی از طریق سامانه جامع تجارت صورت می پذیرد. متقاضیان تمدید کارت بازرگانی باید شرایط زیر را داشته باشند:
۱ (اصلاحی ۱۴۰۲/۱۰/۲۰) ـ ۳ - دارا بودن تمامی شروط لازم برای صدور کارت بازرگانی مندرج در این آیین نامه
۲ (اصلاحی ۱۴۰۳/۰۳/۲۰) ـ ۳ - نداشتن تعهد ارزی سررسید شده ایفا نشده واردات و صادرات
۳ (الحاقی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ ۳ - نداشتن بدهی حق بیمه برای متقاضیان حقیقی دارای کارگاه و متقاضیان حقوقی تمدید کارت بازرگانی
تبصره ۱ (الحاقی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ هر شخص حقیقی یا حقوقی فقط می تواند یک فقره کارت بازرگانی داشته باشد.
تبصره ۲ (الحاقی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ دارندگان کارت بازرگانی حق واگذاری آن به غیر را ندارند. در صورت احراز واگذاری کارت، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) و اتاق تعاون ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت می توانند نسبت به تعلیق و یا ابطال کارت اقدام نمایند.
تبصره ۳ (الحاقی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ دارنده کارت بازرگانی مطابق ماده (۱۸۶) قانون مالیات های مستقیم، مسئول پرداخت مالیات است و مسئولان صدور، تجدید و تمدید کارت بازرگانی در صورت عدم رعایت ماده مزبور مسئولیت تضامنی با مؤدی خواهند داشت و در صورت استفاده از کارت بازرگانی دیگری مطابق ماده (۲۷۴) قانون مالیات های مستقیم اقدام خواهد شد. در هر حال ماده (۱۸۲) قانون یاد شده اعمال خواهد شد و واردکننده مطابق قانون امور گمرکی مشمول پرداخت حقوق ورودی است.
تبصره ۴ (اصلاحی ۱۴۰۳/۰۳/۲۰) ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند با استناد به رتبه بندی اشخاص موضوع تبصره (۳) بند (۲) این ماده، در زمان تمدید کارت بازرگانی، متقاضی را صرفاً از یکی از شروط مندرج در بندهای (۵ -۱ -۲)، (۳ -۲) و (۳ -۳) برای حداکثر (۲) سال معاف نموده و آن را در رتبه بندی افراد لحاظ نماید. دستورالعمل این تبصره توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون ایران تهیه و ظرف سه ماه ابلاغ می گردد.
۴ (الحاقی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی:
۱ (الحاقی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ ۴ - شرکت های تعاونی مرزنشینان برای ورود کالاهای مورد نیاز خانوارهای مرزنشین طبق فهرست مربوط و به تعداد، مقدار و ارزش تعیین شده و صدور کالاهای در ازای کالاهای وارداتی.
۲ (الحاقی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ ۴ -ملوانان ایرانی شاغل در شناورها که بین سواحل ایران و سایر کشورها در تردد هستند، برای ورود کالاهای مورد نیاز خانواده خود به تعداد، مقدار و ارزش تعیین شده.
۳ (الحاقی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ ۴ - پیله وران، برای ورود کالاهای قابل ورود مورد نیاز استان خود و استان های همجوار در صورت اخذ کارت پیله وری و مجوز ورود از سازمان صنعت، معدن و تجارت شهر یا استان مربوط.
۴ (الحاقی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ ۴ -کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور در صورت داشتن کارنامه شغلی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طبق فهرست مربوط و در حد تعداد، مقدار یا ارزش تعیین شده.
۵ (الحاقی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ ۴ -کالاهایی که ورود و صدور آنها به تشخیص گمرک برای فروش نمی باشد.
۵ (الحاقی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ در صورتی که بین متقاضیان کارت بازرگانی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یا اتاق تعاون ایران اختلاف پیدا شود، هر یک از طرفین می توانند موضوع اختلاف را با ذکر دلایل خود جهت اتخاذ تصمیم نهایی به وزارت صنعت، معدن و تجارت منعکس نمایند.
۶ (اصلاحی ۱۴۰۳/۰۳/۲۰) ـ در صورتی که بعد از صدور یا تمدید کارت برای وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص شود که دارنده کارت، فاقد یک یا چند شرط از شرایط دریافت و یا تمدید کارت می باشد یا بعد از صدور یا تمدید، فاقد شرط یا شرایط مذکور گردیده است، وزارت مذکور می تواند رأساً نسبت به ابطال یا تعلیق کارت اقدام نموده و موضوع را به اطلاع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) یا اتاق تعاون ایران حسب مورد برساند. در صورتی که این امر برای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یا اتاق تعاون ایران مشخص گردد، باید موضوع را جهت ابطال یا تعلیق به وزارت صنعت، معدن و تجارت منعکس نمایند.
۷ (جایگزین ۱۴۰۲/۱۰/۲۰) ـ چنانچه در طول دوره اعتبار کارت بازرگانی، گزارشی مبنی بر رفتار سوء تجاری دارنده کارت بازرگانی دریافت شود، وزارت صنعت، معدن و تجارت در صورت احراز توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) و اتاق تعاون ایران (حسب مورد)، می تواند تا زمان حصول رسیدگی توسط مراجع ذی ربط، نسبت به تعلیق یا ابطال کارت بازرگانی اقدام نماید.
۸ (جایگزین ۱۴۰۲/۱۰/۲۰) ـ انقضا، تعلیق یا ابطال کارت بازرگانی به هر دلیلی مانع از اصلاح یا تمدید ثبت سفارش و ترخیص یا صادرات کالاهایی که حسب مورد شروط مندرج در ماده (۱۱) و ماده (۱۱) مکرر این آیین نامه را دارند نمی گردد.
۹ (جایگزین ۱۴۰۲/۱۰/۲۰) ـ مکلف کردن متقاضی صدور و یا تمدید کارت بازرگانی به وارد کردن اطلاعات در سامانه و یا ارائه مدارک مربوطه برای بیش از یکبار ممنوع است.
بند ۱۰ (اصلاحی ۱۴۰۴/۰۹/۲۶) ـ سقف ارزشی واردات برای دریافت کنندگان کارت بازرگانی بر اساس رتبه بندی اعتباری سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری تعیین می شود. در صورت عدم امکان رتبه بندی، این سقف در سال اول با لحاظ شاخص هایی نظیر گردش حساب بانکی شخص حقیقی یا حقوقی، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره و سرمایه ثبتی شخص حقوقی حداکثر پانصد هزار (۵۰۰/۰۰۰) دلار خواهد بود. سقف ارزشی واردات در زمان ثبت سفارش اعمال خواهد شد. در صورت نداشتن بدهی گمرکی، سقف تعیین شده به میزان مبلغ وارداتی که بدهی گمرکی آن تسویه شده است مجدداً قابل استفاده خواهد بود. تعداد رشته فعالیت و نوع آن مخصوصاً در مورد کالاهای اساسی، حساس و ضروری نیز برای هر بازرگان براساس رتبه بندی اعتباری سامانه مذکور تعیین خواهد شد. در موارد زیر، در صورت کافی نبودن سقف تعیین شده، به پیشنهاد دستگاه مربوط و تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت به میزان مورد نیاز دارنده کارت بازرگانی به سقف مذکور اضافه می شود: ۱- ثبت سفارش جهت تأمین نیاز واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری توسط خود آنها یا اشخاص زیر: ۱ -۱- شخص حقیقی یا حقوقی که مالکیت بیش از پنجاه درصد (۵۰%) آن واحد تولیدی را دارد. ۲ -۱- شخص حقوقی تحت مالکیت واحد تولیدی (با مالکیت بیش از پنجاه درصد (۵۰%). ۳ -۱- شخص حقوقی که با واحد تولیدی مذکور، هر دو تحت مالکیت شخص واحد (با مالکیت بیش از پنجاه درصد (۵۰%)) باشند. ۲- ثبت سفارش با محل تأمین ارز واردات در مقابل صادرات خود.حساب ارزی خود و دیگران (با احراز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) و یا بدون انتقال ارز با رعایت قوانین و مقررات مربوط ۳- ثبت سفارش ماشین آلات، تجهیزات، اجزا و قطعات خط تولید برای واحدهای دارای جواز تأسیس از مراجع قانونی ذی ربط با حداقل درصد پیشرفت فیزیکی تعیینی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت.
تبصره (الحاقی ۱۴۰۲/۱۰/۲۰) ـ ثبت سفارش های موضوع بندهای فوق در سقف سهمیه ارزی تعیین شده برای دستگاه های اجرایی خواهد بود.
بند ۱۱ (اصلاحی ۱۴۰۴/۰۱/۱۰) ـ سقف ارزشی صادرات برای دریافت کنندگان کارت بازرگانی بر اساس رتبه بندی اعتباری سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری تعیین می شود. در صورت عدم امکان رتبه بندی، این سقف در سال اول با لحاظ شاخص هایی نظیر گردش حساب بانکی شخص حقیقی یا حقوقی، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره و سرمایه ثبتی شخص حقوقی حداکثر پانصد هزار (۵۰۰/۰۰۰) دلار تعیین می شود. در صورت ارائه گواهی مبنی بر نداشتن تعهد ارزی، سقف تعیین شده به میزان مبلغ رفع تعهدشده مجدداً قابل استفاده خواهد بود. جهت صادرات محصول تولید شده واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری توسط خود آنها یا اشخاص زیر، در صورت کافی نبودن سقف تعیین شده، مشروط به نداشتن تعهد ارزی مزبور به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت به میزان مورد نیاز دارنده کارت بازرگانی به سقف مذکور اضافه می شود: ۱- شخص حقیقی یا حقوقی که مالکیت بیش از پنجاه درصد (۵۰%) آن واحد تولیدی را دارد. ۲- شخص حقوقی تحت مالکیت واحد تولیدی (با مالکیت بیش از پنجاه درصد (۵۰%)). ۳- شخص حقوقی که با واحد تولیدی مذکور، هر دو تحت مالکیت شخص واحد (با مالکیت بیش از پنجاه درصد (۵۰%)) باشند.
۱۲ (اصلاحی ۱۴۰۴/۰۱/۱۰) ـ وزارت صنعت معدن و تجارت می تواند در ازای دریافت ضمانت نامه بانکی و یا ضمانت نامه صندوق های دارای مجوز از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق ضمانت صادرات، صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری، صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، صنایع دریایی و بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی که بر اساس قانون یا اساسنامه مجاز به صدور ضمانت نامه هستند، متناسب با مبلغ تعهد، سقف مذکور در بندهای (۱۰) و (۱۱) ذیل این ماده را به همان نسبت افزایش دهد. ضمانت نامه مذکور در وجه دولت جمهوری اسلامی ایران صادر و در صورت عدم ایفای تعهدات به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت و اعلام دستگاه ذی ربط و تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت در وجه دستگاه ذینفع با رعایت قوانین و مقررات مربوط واریز می شود. دستورالعمل اجرایی این موضوع شامل مواردی از جمله میزان ضمانت نامه، زمان سررسید، نحوه دریافت و شرایط وصول و ابطال ضمانت نامه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و ابلاغ می گردد.
تبصره (الحاقی ۱۴۰۳/۰۵/۰۳) ـ دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اشخاص معرفی شده از سوی دستگاه های مزبور با صدور تعهدنامه از سوی بالاترین مقام دستگاه ذی ربط خطاب به سازمان توسعه تجارت ایران از شمول حکم این ماده مستثنی می باشند.
۱۳ (الحاقی ۱۴۰۴/۰۱/۱۰) ـ جزءهای (۱ -۱) تا (۳ -۱) بند (۱۰) و جزءهای (۱) تا (۳) بند (۱۱) و جزء (۴ -۱ -۲) این ماده پس از ایجاد امکان استعلام سامانه ای (سیستمی) مالکیت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری دستگاه های ذی ربط از جمله سازمان مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی لازم الاجرا خواهد بود.
تبصره (اصلاحی ۱۴۰۲/۱۰/۲۰) ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است گزارش عملکرد شش ماهه بندهای (۱۱) و (۱۲) این ماده را به هیئت وزیران ارائه نماید.
تبصره ـ موارد زیر تجاری تلقی نمیگردد: ۱ ـ نمونه های تجاری و صنعتی و نمونه برای بررسی و آزمایش در حدی که میتواند نمونه تلقی شود. ۲ ـ ماشین آلات، تجهیزات و اجزا و قطعات مربوط مورد نیاز واحدهای تولیدی فاقد کارت بازرگانی که در مواقع لزوم در حد نیاز خود با تشخیص وزارت بازرگانی رأساً وارد می نمایند. ۳ ـ عملیات ورود و صدور کالا یا خدمت توسط سازمانها و مؤسسات دارای ردیف بودجه. ۴ ـ صدور کالا توسط صادرکنندگان مبتدی برای یک دوره حداکثر ۶ ماهه در آغاز کار با مجوز وزارت بازرگانی.
بند ۲ (اصلاحی ۱۴۰۰/۰۵/۰۳) ـ چگونگی صدور کارت بازرگانی: کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) در تهران یا سایر شهرستان ها به نام متقاضیانی که واجد شرایط زیر باشند برای مدت یک سال با رشته فعالیت خاص حسب درخواست متقاضی صادر می گردد که پس از تأیید وزارت بازرگانی معتبر خواهد بود.
تبصره ۱ (اصلاحی ۱۳۸۹/۰۳/۰۸) ـ کارت بازرگانی کلیه شرکت های تعاونی و اتحادیه های مربوط فقط توسط اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران درتهران یا سایر شهرستان ها صادر می گردد که پس از تأیید وزارت بازرگانی معتبر خواهد بود.
تبصره ۲ (اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ کارت بازرگانی کلیه شرکت های تعاونی و اتحادیه های مربوط فقط توسط شعب اتاق تعاون ایران به نمایندگی از اتاق مذکور صادر می گردد که پس از تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت معتبر خواهد بود.
تبصره ۳ (اصلاحی ۱۴۰۱/۰۵/۱۹) ـ سقف ارزشی واردات برای دریافت کنندگان کارت بازگانی بر اساس رتبه بندی اعتباری سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری تعیین می شود. در صورت عدم امکان رتبه بندی این سقف در سال اول پانصد هزار (۰۰۰ /۵۰۰) دلار خواهد بود. سقف ارزشی واردات در زمان ثبت سفارش اعمال خواهد شد. در صورت ارایه گواهی مبنی بر نداشتن بدهی گمرکی، سقف تعیین شده به میزان مبلغ وارداتی که بدهی گمرکی آن تسویه شده است مجدداً قابل استفاده خواهد بود. واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری از مراجع قانونی ذی ربط صرفاً برای تأمین نیاز تولیدی خود از شمول این تبصره مستثنی هستند. تعداد رشته فعالیت و نوع آن مخصوصاً در مورد کالاهای اساسی، حساس و ضروری نیز برای هر بازرگان بر اساس رتبه بندی اعتباری سامانه مذکور تعیین خواهد شد. افزایش سقف یاد شده برحسب نوع کالا با تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت مجاز می باشد.
تبصره ۴ (اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ سقف ارزشی صادرات برای دریافت کنندگان کارت بازرگانی بر اساس رتبه بندی اعتباری سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری، در صورت عدم امکان رتبه بندی، این سقف در سال اول با لحاظ شاخص هایی نظیر گردش حساب بانکی شخص حقیقی یا حقوقی، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره و سرمایه ثبتی شخص حقوقی حداکثر پانصد هزار (۵۰۰۰۰۰) دلار تعیین می شود. در صورت ارائه گواهی مبنی بر نداشتن تعهد ارزی، سقف تعیین شده به میزان مبلغ رفع تعهد شده مجدداً قابل استفاده خواهد بود. جهت صادرات محصول تولیدشده واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری توسط خود آن ها یا اشخاص زیر، در صورت کافی نبودن سقف تعیین شده، به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت به میزان مورد نیاز دارنده کارت بازرگانی به سقف مذکور اضافه می شود: ۱ - شخص حقیقی یا حقوقی، که مالکیت بیش از پنجاه درصد (۵۰ %) آن واحد تولیدی را دارد. ۲ - شخص حقوقیِ تحت مالکیت واحد تولیدی (با مالکیت بیش از پنجاه درصد (۵۰%)) ۳ - شخص حقوقی که با واحد تولیدی مذکور هر دو تحت مالکیت شخص واحد (با مالکیت بیش از پنجاه درصد (۵۰%)) باشند.
۱ (اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ ۲- اشخاص حقیقی ایرانی:
۱ -۱- ۲- داشتن حداقل سن بیست سال تمام.
۲ - ۱ -۲ - داشتن حداقل مدرک دیپلم متوسطه.
تبصره (اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ اشخاص حقیقی و حقوقی زیر از ارائه مدرک موضوع جزء مذکور معاف می باشند: ۱- دارندگان پروانه بهره برداری از مراجع قانونی ذی ربط مشروط به گذشت دو سال از تاریخ صدور پروانه. ۲- ارائه کنندگان مدارک مثبته مبنی بر حداقل سه سال سابقه فعالیت در زمینه تجارت با تشخیص اتاق های بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران و تعاون ایران.
۳- ۲-۱- داشتن محل کسب با کاربری غیرمسکونی در سند اعم از ملکی یا استیجاری دارای شناسه رهگیری به نام شرکت یا یکی از صاحبین امضای مجاز (برای اشخاص حقوقی) و داشتن محل کسب با کاربری غیر مسکونی اعم از ملکی یا استیجاری دارای شناسه رهگیری به نام متقاضی (برای اشخاص حقیقی). متقاضیان با داشتن حدأقل (۲) سال سابقه تسلیم اظهارنامه مالیاتی مشروط بر آنکه مبلغ فروش کالا و خدمات آن ها در سال قبل بیشتر از یک برابر حداقل نصاب معاملات بزرگ اعلامی در ابتدای هر سال بر اساس ماده (۳) قانون برگزاری مناقصات - مصوب ۱۳۸۳- و تبصره (۱) آن باشد و نیز شرکت های دانش بنیان دارای تأییدیه از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، از شمول این شرط مستثنی هستند.
تبصره (اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ برای احراز کاربری غیر مسکونی محل کسب موضوع این جزء، ملاک نوع کاربری مندرج در سند مالکیت حدنگار (تک برگ) است.
۴- ۱ -۲- داشتن دفاتر قانونی و ارایه اظهارنامه ثبتی.
تبصره (اصلاحی ۱۴۰۰/۰۵/۰۳) ـ برای احراز این شرایط بازدید از محل و ارایه مدارک مثبته و حسب مورد تأیید اتاق های بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) و تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.
۵- ۱- ۲- داشتن حساب جاری مورد تأیید بانک مرکزی.
۶- ۱-۲- عدم اشتغال (اعم از تمام وقت و پاره وقت) و همچنین هرگونه رابطه استخدامی یا مشاوره با وزارتخانه ها و سازمان ها و شرکت ها و مؤسسات دولتی، قوای سه گانه و نهادهای نظامی، انتظامی، عمومی غیردولتی و انقلابی.
۷- ۲-۱- عدم ورشکستگی به تقصیر و تقلب.
۸- ۲-۱- نداشتن محکومیت مؤثر کیفری.
۱-۹- ۲- ارایه گواهی سازمان امور مالیاتی ذی ربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده موضوع ماده (۱۸۶) قانون مالیات های مستقیم - مصوب ۱۳۶۶ - با اصلاحات بعدی آن.
۲-۱-۱۰- داشتن گواهی موفقیت در آزمون های توجیهی بازرگانی.
تبصره (اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ آزمون مذکور با محتوا و مواد آموزشی متناسب با شرایط تجارت بین المللی توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون ایران با تایید وزارت صنعت معدن و تجارت برگزار می شود.
۱۱- ۲-۱- نداشتن بدهی قطعی گمرکی، موضوع ماده (۷) قانون امور گمرکی - مصوب ۱۳۹۰- و یا تعیین تکلیف بدهی خود و نداشتن قاچاق و جعل گمرکی.
تبصره ۱ (اصلاحی ۱۴۰۰/۰۵/۰۳) ـ گذراندن دوره آموزشی تخصصی آشنایی با تجارت فرامرزی در اتاق های بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) و تعاون ایران برای دریافت کارت بازرگانی توسط اشخاص حقیقی و نمایندگان مسئول از سوی اشخاص حقوقی الزامی است. دوره مذکور حداقل به مدت (۱۶) ساعت حاوی سرفصل های مشتمل بر آثار حقوقی و مالی استفاده از کارت بازرگانی، آشنایی با مقررات صادرات و واردات، مالیات، امور گمرکی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سیاست های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اخلاق کسب و کار، اینکوترمز، اعتبارات اسنادی، قانون تجارت و سازمان ها و نهادهای داخلی و بین المللی مرتبط با تجارت یا برخی عناوین دیگر به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد. دوره مذکور با محتوا و مواد آموزشی متناسب با شرایط تجارت بین المللی با تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت، قابل تغییر می باشد.
تبصره ۲ (اصلاحی ۱۴۰۰/۰۵/۰۳) ـ دارندگان مدرک دانشگاهی در رشته های تخصصی ذی ربط، از شمول این حکم مستثنا می باشد. شیوه نامه مربوط شامل تعداد ساعات دوره و سرفصل مباحث و رشته های ذی ربط به پیشنهاد مشترک اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) و اتاق تعاون ایران و تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ خواهد شد.
۱۲ - ۱ - ۲ - ارائه کد اقتصادی.
۲ (اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ ۲ - اشخاص حقیقی غیر ایرانی:
۱ - ۲ - ۲ - داشتن کلیه شرایط مقرر برای اشخاص ایرانی.
۲ - ۲ - ۲ کار و اقامت معتبر.- داشتن پروانه
۳ - ۲ - ۲ - عمل متقابل کشور متبوع آنها در مورد ایرانیان مقیم آن کشور. در موارد خاص که صدور کارت بازرگانی بدون توجه به عمل متقابل کشور متبوع متقاضی به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت ضرورت داشته باشد، وزارت یاد شده می تواند مجاز بودن صدور کارت بازرگانی برای این قبیل متقاضیان را بدون رعایت شرط عمل متقابل به اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) اعلام نماید.
۳ (اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ ۲ - اشخاص حقوقی اعم از اینکه تشکیل و ثبت آنها در ایران بوده یا تشکیل آنها در خارج از کشور بوده و سپس در ایران به ثبت رسیده باشند:
۱ - ۳ - ۲ - مدیرعامل یا یکی از صاحبان امضای مجاز شرکت باید دارای تمامی شرایـط مقـرر در اجزای(۱ - ۱ - ۲) - (۲ -۱ - ۲) -( ۷ - ۱ - ۲) - (۸ - ۱ - ۲) - (۱۰ - ۱ - ۲) و حسب مورد ( ۲ - ۲ - ۲) - ( ۳ - ۲ - ۲) نیز باشد.
۲ - ۳ - ۲ - مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره دارای شرایط مقرر در جز (۶ -۱ -۲) باشند. موارد ذیل مشمول محدودیت جزء (۶ -۱ -۲) و شرایط (۱۰ -۱ -۲) نمی شود: ۱ - شرکت ها و مؤسسات دولتی ۲ - نهادهای انقلابی ۳ - نهادهای عمومی غیردولتی ۴ - شرکت ها و مؤسسات متعلق به بندهای (۱) تا (۳) ( با مالکیت بیش از پنجاه درصد) ۵ - شرکت ها و مؤسسات متعلق به بند (۴) ( با مالکیت بیش از پنجاه درصد) ۶ - شرکت های تعاونی ۷ - اعضای هیأت علمی
۳ - ۳ - ۲ - شرکت ها باید دارای شرایط مقـرر در اجزای ( ۳ - ۱ - ۲ ) – ( ۴ -۱ - ۲) – ( ۵ -۱ -۲ ) – (۷ -۱ - ۲) - (۹ -۱ -۲) و ( ۱۱ - ۱ - ۲ ) باشند.
۲-۳-۴- شرکت ها باید دارای شرایط مقرر در اجزای (۲-۱-۴)، (۲-۱-۵)، (۲-۱-۶)، (۲-۱-۸) و (۲-۱-۱۰) باشند.
تبصره (اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ کارت بازرگانی اشخاص حقوقی با رعایت مفاد بندهای یادشده به نام شرکت صادر می گردد.
۱ (اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ ۳ - دارا بودن تمامی شروط لازم برای صدور کارت بازرگانی
۲ (اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ ۳ - نداشتن تعهد ارزی سررسید شده واردات و صادرات
۳ (اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ ۳ - نداشتن بدهی حق بیمه برای متقاضیان حقیقی دارای کارگاه و متقاضیان حقوقی تمدید کارت بازرگانی
تبصره ۱ (اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ هر شخص حقیقی یا حقوقی فقط می تواند یک فقره کارت بازرگانی داشته باشد.
تبصره ۲ (اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ دارندگان کارت بازرگانی حق واگذاری آن به غیر را ندارند. در صورت احراز واگذاری کارت، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) و اتاق تعاون ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت می توانند نسبت به تعلیق و یا ابطال کارت اقدام نمایند.
تبصره ۳ (اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ دارنده کارت بازرگانی مطابق ماده (۱۸۶) قانون مالیات های مستقیم، مسئول پرداخت مالیات است و مسئولان صدور، تجدید و تمدید کارت بازرگانی در صورت عدم رعایت ماده مزبور مسئولیت تضامنی با مؤدی خواهند داشت و در صورت استفاده از کارت بازرگانی دیگری مطابق ماده (۲۷۴) قانون مالیات های مستقیم اقدام خواهد شد. در هر حال ماده (۱۸۲) قانون یاد شده اعمال خواهد شد و واردکننده مطابق قانون امور گمرکی مشمول پرداخت حقوق ورودی است.
تبصره ۴ (اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند با استناد به رتبه بندی اشخاص موضوع تبصره (۳) بند (۲) این ماده، در زمان تمدید کارت بازرگانی، متقاضی را صرفاً از یکی از شروط مندرج در بندهای ( ۳ -۱ -۲)، (۵ -۱ - ۲)، (۳ - ۲) و ( ۳ - ۳) برای حداکثر (۲) سال معاف نموده و آن را در رتبه بندی افراد لحاظ نماید. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند نداشتن سوء اثر ناشی از چک برگشتی یا عدم آن را در رتبه بندی اخیر منظور نماید. دستورالعمل این تبصره توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون ایران تهیه و ظرف سه ماه ابلاغ می گردد.
تبصره ۵ (اصلاحی ۱۳۹۷/۰۸/۰۶) ـ دارنده کارت بازرگانی مطابق ماده (۱۸۶) قانون مالیات های مستقیم مسئول پرداخت مالیات است و مسئولان صدور، تجدید و تمدید کارت بازرگانی در صورت عدم رعایت ماده مزبور مسئولیت تضامنی با مؤدی خواهند داشت و در صورت استفاده از کارت بازرگانی دیگری مطابق ماده (۲۷۴) قانون مالیات های مستقیم اقدام خواهد شد. در هر حال ماده (۱۸۲) قانون یاد شده اعمال خواهد شد و واردکننده مطابق قانون امور گمرکی مشمول پرداخت حقوق ورودی است.
تبصره ۱ (اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ چنانچه در طول دوره اعتبار کارت بازرگانی، گزارشی مبنی بر رفتار سوء تجاری دارنده کارت بازرگانی دریافت شود، وزارت صنعت، معدن و تجارت در صورت احراز توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) و اتاق تعاون ایران (حسب مورد)، می تواند تا زمان حصول رسیدگی توسط مراجع ذی ربط، نسبت به تعلیق یا ابطال کارت بازرگانی اقدام نماید.
تبصره ۲ (اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ انقضا، تعلیق یا ابطال کارت بازرگانی به هر دلیلی مانع از اصلاح یا تمدید ثبت سفارش و ترخیص یا صادرات کالاهایی که حسب مورد شروط مندرج در ماده (۱۱) و ماده (۱۱) مکرر این آیین نامه را دارند نمی گردد.
تبصره ۳ (اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ مکلف کردن متقاضی صدور و یا تمدید کارت بازرگانی به وارد کردن اطلاعات در سامانه و یا ارائه مدارک مربوطه برای بیش از یکبار ممنوع است.
تبصره ۴ (اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ جزءهای ( ۱ - ۱) تا (۳ - ۱) تبصره (۳) و جزءهای (۱) تا (۳) تبصره (۴) بند (۲) و جزء (۴ -۱ -۲) این ماده پس از ایجاد امکان استعلام سامانه ای (سیستمی) مالکیت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری دستگاه های ذی ربط از جمله سازمان مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی لازم الاجرا خواهد بود.
تبصره ۵ (اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴) ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است گزارش عملکرد شش ماهه تبصره های (۳) و (۴) بند (۲) این ماده را به هیئت وزیران ارائه نماید.
آیین نامه ها، بخشنامه ها و آرای مرتبط با این ماده
مقررات اجرایی و آرایی که به این ماده مربوط اند.
بخشنامه ها (۱)
- بخشنامه سازمان توسعه تجارت در خصوص ترخیص و صادرات کالا بدون کارت بازرگانی
موادی که این ماده به آن ها ارجاع می دهد
- ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارزبه منظور تجمیع داده ها و یکپارچه سازی اطلاعات مربوط به سامانه مذکور در تبصره (۳) ماده (۵) و به منظور کاهش …
- ماده ۱۱کالاهایی که سود بازرگانی آنها به موجب جدو ل پیوست این آیین نامه یا تصویبنامه های خاص از طرف دو لت در جهت …
- ماده ۳ قانون برگزاری مناقصاتطبقه بندی معاملات معاملات از نظر نصاب (قیمت معامله ) به سه دسته تقسیم می شوند : الف (اصلاحی ۱۴۰۵/۰۲/۲۷) ـ …
- ماده ۷ قانون امور گمرکیکالای موجود در گمرک، وثیقه پرداخت کلیه وجوه متعلقه به آن کالا و سایر بدهیهای قطعی صاحب کالا بابت وجوهی است که …
متن قانون جای مشاوره حقوقی برای یک پرونده مشخص را نمی گیرد. کارشناسان برندنو وضعیت شما را بررسی می کنند.