قانون مالیات بر ارزش افزوده

ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده

فصل سوم ـ معافیت ها

عرضه کنندگان کالاها و خدمات که به موجب این قانون و سایر قوانین از مالیات و عوارض معاف می باشند و همچنین فعالان اقتصادی مستقر در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی که حجم معاملات سالانه آنها از مبلغی که به پیشنهاد سازمان به تأیید هیأت وزیران می رسد، بیشتر باشد، مکلف به عضویت و ثبت معاملات در سامانه مؤدیان هستند. این حکم شامل کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی می شود. متخلفان از حکم این ماده علاوه بر جریمه موضوع بند «ب» ماده (۲۲) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مشمول جریمه ای معادل نه درصد (۹%) ارزش معاملات ثبت نشده در سامانه مذکور می شوند. آیین نامه اجرائی این ماده در خصوص مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد سازمان و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

آیین نامه ها، بخشنامه ها و آرای مرتبط با این ماده

مقررات اجرایی و آرایی که به این ماده مربوط اند.

آرای دیوان عدالت اداری و دیگر مراجع (۶)
  • رأی شماره ۱۲۸۶۹۶۷ هیئت تخصصی مالیاتی، بانکی دیوان عدالت اداری با موضوع: رد شکایت ابطال بخشی از بخشنامه شماره ۹۲۵۳ مورخ ۱۳۹۰/۷/۹ سازمان امور مالیاتی
  • رأی شماره ۱۰۲۸۲۱۹ هیئت تخصصی مالیاتی، بانکی دیوان عدالت اداری با موضوع: رد شکایت تقاضای ابطال از زمان صدور ردیف ۴ـ۱۰ـ۱۷ صفحه ۱۰ از ۹۰ فهرست عناوین کالاها و خدمات مندرج در ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده، ابلاغ شده به موجب بخشنامه شماره ۳۱۰۹۱ مورخ ۱۳۸۸/۱۲/۲۶ معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور
  • رأی شماره ۷۰۶۱۹۸ هیئت تخصصی مالیاتی، بانکی دیوان عدالت اداری با موضوع : رد شکایت ابطال از زمان صدور عبارت (تاریخ اجراء ۱۳۹۰/۱/۱ از گوشه های سمت راست ذیل بخشنامه شماره ۹۱۵۵ مورخ ۱۳۹۰/۷/۵ معاون مالیات بر ارزش افزوده و بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۳/۴ مورخ ۱۴۰۳/۲/۱۶ رئیس سازمان امور مالیاتی کشور
  • رأی شماره ۲۸۸۳۳۱۹ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: عدم ابطال نامه شماره ۲۰۰/۹۹۲۴/ص مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۸ رئیس سازمان امور مالیاتی کشور که بر اساس آن شرکت های حمل و نقل که در ازای دریافت کرایه حمل ، اقدام به حمل کالا و بار نمایند صرف نظر از انعقاد قرارداد یا عدم انعقاد قرارداد مابه ازای دریافتی ناشی از حمل و نقل از پرداخت مالیات و عوارض معاف می باشند و معافیت مذکور قابل تسری به سایر خدمات جانبی حمل و نقل نخواهد بود
  • رأی شماره ۲۲۴۲۷۰۱ هیأت تخصصی مالیاتی، بانکی دیوان عدالت اداری با موضوع: رد شکایت ابطال و اعلام بطلان نظریه اکثریت شورای عالی مالیاتی موضوع صورت جلسه شماره ۲۰۱ـ۷ مورخ ۱۴۰۱/۶/۶ و بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۱/۵۵مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۲۴ هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی
  • رأی شماره ۱۵۲۱۶۵۳ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: ابطال عبارت «بدیهی است این معافیت صرفا قابل تسری به آن دسته از آردهایی است که منتج به تولید نان می شود» از نامه شماره ۲۳۲/۱۱۷۶۴/ص مورخ ۱۴۰۱/۶/۸ سرپرست فنی و مدیریت ریسک سازمان امور مالیاتی کشور
آیین نامه ها و اساسنامه ها (۱)
  • آیین نامه اجرایی ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده
تصویب نامه ها و مصوبات (۱)
  • تصویب نامه در خصوص عضویت و ثبت معاملات در سامانه مؤدیان برای فعالان اقتصادی مستقر در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی

موادی که این ماده به آن ها ارجاع می دهد

موادی که به این ماده ارجاع داده اند

مواد دیگر فصل سوم ـ معافیت ها

پرسشی درباره اجرای این مقررات در پرونده خودتان دارید؟

متن قانون جای مشاوره حقوقی برای یک پرونده مشخص را نمی گیرد. کارشناسان برندنو وضعیت شما را بررسی می کنند.