ماده ۲۴۲ قانون مالیاتهای مستقیم
فصل دوم ـ ترتیب رسیدگی
اداره امور مالیاتی موظف است در هر مورد که به علت اشتباه در محاسبه، مالیات اضافی دریافت شده است و همچنین در مواردی که مالیاتی طبق مقررات این قانون قابل استرداد می باشد، وجه قابل استرداد را از محل وصولی جاری ظرف یک ماه به مؤدی پرداخت کند.
تبصره (الحاقی ۱۳۸۰/۱۱/۲۷) ـ مبالغ اضافه دریافتی از مؤدیان بابت مالیات موضوع این قانون به هر عنوان مشمول خسارتی به نرخ یک و نیم درصد (۵/۱٪) در ماه از تاریخ دریافت تا زمان استرداد می باشد و از محل وصولی های جاری به مؤدی پرداخت خواهد شد. حکم این تبصره نسبت به مالیات های تکلیفی و علی الحساب های پرداختی در صورتی که اضافه بر مالیات متعلق باشد در صورتی که ظرف سه ماه از تاریخ درخواست مؤدی مسترد نشود از تاریخ انقضاء مدت مزبور جاری خواهد بود.
آیین نامه ها، بخشنامه ها و آرای مرتبط با این ماده
مقررات اجرایی و آرایی که به این ماده مربوط اند.
آرای دیوان عدالت اداری و دیگر مراجع (۵)
- رأی شماره ۲۱۹۱۱۰۷ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال اطلاق بند ۷ بخشنامه شماره ۱۰/۱۴۰۱/۲۰۰ ـ ۱۴۰۱/۲/۱۰ سازمان امور مالیاتی کشور
- رأی شماره ۲۶۱۸ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: ابطال نامه های شماره۱۶۹/۴۲۷ - ۲- ۲۷ /۳ /۱۳۸۳ و ۱۶۹/۲۳۹ /۲ - ۱۵ /۲ /۱۳۸۶ مدیرکل دیوان محاسبات چهارمحال و بختیاری
- رأی شماره ۲۶۱۷ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال دستورالعملهای شماره ۶۶۴۸ /۲۲۰ /د - ۱۳۹۴/۳/۴ و شماره ۶۶۴۶ /۲۲۰ /د - ۴ /۳ /۱۳۹۴ سازمان امور مالیاتی کشور
- رأی شماره ۱۰۴ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع رسیدگی ابتدایی به اعتراض مؤدیان و کارمندان نسبت به کسر اضافه بر مبلغ و مأخذ واقعی مالیات بر حقوق در هیأتهای حل اختلاف مالیاتی
- رأی ﺷﻤﺎره ۲۰۸۰ ﻫﯿﺄت ﻋﻤﻮﻣﯽ دﯾﻮان ﻋﺪاﻟﺖ اداری ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع: ابطال ﺑﻨﺪ ۶ ﺑﺨﺸﻨﺎﻣﻪ ﺷﻤﺎره ۲۶۹۴ /۲۰۰ ﻣﻮرخ ۲۳/ ۱ /۱۴۰۰ و بند ۴ بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۰/۵۱۳ مورخ ۱۴۰۰/۴/۶ ﺳﺎزﻣان اﻣﻮر ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ ﮐﺸﻮر
بخشنامه ها (۱)
- بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص استرداد اضافه پرداختی بابت مالیات بر درآمد حقوق
موادی که به این ماده ارجاع داده اند
- ماده ۲۴۳در صورتی که درخواست استرداد از طرف مؤدی به عمل آمده باشد و اداره امور مالیاتی آن را وارد نداند مؤدی می تواند …
مواد دیگر فصل دوم ـ ترتیب رسیدگی
- ماده ۲۳۷برگ تشخیص مالیات باید بر اساس مأخذ صحیح و متکی به دلایل و اطلاعات کافی و به نحوی تنظیم گردد که کلیه فعالیتهای …
- ماده ۲۳۸در مواردی که برگ تشخیص مالیات صادر و به مؤدی ابلاغ می شود، چنانچه مؤدی نسبت به آن معترض باشد می تواند ظرف سی …
- ماده ۲۳۹در صورتی که مؤدی ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات قبولی خود را نسبت به آن کتباً اعلام کند یا مالیات …
- ماده ۲۴۰در موقع طرح پرونده، در هیأت حل اختلاف مالیاتی نماینده اداره امور مالیاتی باید در جلسات مقرر هیأت شرکت کند و …
- ماده ۲۴۳در صورتی که درخواست استرداد از طرف مؤدی به عمل آمده باشد و اداره امور مالیاتی آن را وارد نداند مؤدی می تواند …
متن قانون جای مشاوره حقوقی برای یک پرونده مشخص را نمی گیرد. کارشناسان برندنو وضعیت شما را بررسی می کنند.