ماده ۲ قانون مالیاتهای مستقیم
باب اول ـ اشخاص مشمول و تعاریف
اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیات های موضوع این قانون نیستند:
۱ - وزارتخانه ها و موسسات دولتی؛
۲ - دستگاههایی که بودجه آنها وسیله دولت تأمین می شود.
۳ (اصلاحی ۱۳۹۸/۰۳/۲۰) ـ شهرداری ها و دهیاری ها.
تبصره (الحاقی ۱۳۹۸/۰۳/۲۰) ـ اعمال این ماده از زمان تأسیس دهیاری های کشور می باشد. مالیات هایی که قبل از لازم الاجراء شدن این قانون به دهیاری ها تعلق گرفته و أخذ شده است، مشمول معافیت این قانون نمی شود.
۴ (الحاقی ۱۳۹۴/۰۴/۳۱) ـ بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی دارای مجوز معافیت از طرف حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری
تبصره ۱ ـ شرکت هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آنها متعلق به اشخاص و مؤسسه های مذکور در بندهای فوق باشد، سهم درآمد یا سود آنها مشمول حکم این ماده نخواهد بود. حکم این تبصره مانع استفاده شرکت های مزبور از معافیت های مقرر در این قانون، حسب مورد، نیست.
تبصره ۲ (الحاقی ۱۳۸۰/۱۱/۲۷) ـ درآمدهای حاصل از فعالیت های اقتصادی از قبیل فعالیت های صنعتی، معدنی، تجاری، خدماتی و سایر فعالیت های تولیدی برای اشخاص موضوع این ماده، که به نحوی غیر از طریق شرکت نیز تحصیل می شود، در هر مورد به طور جداگانه به نرخ مذکور در ماده (۱۰۵) این قانون مشمول مالیات خواهد بود. مسؤولان اداره امور در این گونه موارد نسبت به سهم فعالیت مذکور مکلف به انجام دادن تکالیف مربوط طبق مقررات این قانون خواهند بود. در غیر این صورت نسبت به پرداخت مالیات متعلق با مؤدی مسؤولیت تضامنی خواهند داشت.
آیین نامه ها، بخشنامه ها و آرای مرتبط با این ماده
مقررات اجرایی و آرایی که به این ماده مربوط اند.
آرای دیوان عدالت اداری و دیگر مراجع (۴)
- رأی شماره ۷۳ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع اعمال تبصره ماده ۹۷ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری نسبت به رأی شماره ۶۰۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۹ هیأت عمومی در خصوص ابطال بخشنامه شماره ۳۳۵۵۳ مورخ ۱۳۸۷/۴/۱۲ سازمان امور مالیاتی
- رأی شماره ۲۳۸ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص عدم ابطال دستورالعمل شماره ۲۱۱/۳۰۳۲ مورخ ۱۳۸۵/۹/۱۸ سازمان امور مالیاتی کشور درباره شمول مالیات به درآمدهای مؤسسات وابسته به شهرداریها از جمله سازمان خدمات موتوری و سازمان میادین میوه و تره بار
- رأی شماره ۲۲۳۰۰۶۶ هیأت تخصصی مالیاتی، بانکی دیوان عدالت اداری با موضوع: رد شکایت ابطال رأی شماره ۲۰۱/۱۸۴۹۴ مورخ ۱۳۸۷/۱۱/۱۳ شورای عالی مالیاتی در خصوص معافیت درآمد سازمان صدا و سیما از بابت پخش برنامه های تبلیغاتی و آگهی های بازرگانی
- رأی شماره ۱۷۷۴۶۴۲ هیأت تخصصی مالیاتی، بانکی دیوان عدالت اداری با موضوع رد شکایت ابطال مصوبه شماره ۵ـ ۲۰۱ مورخ ۱۴۰۱/۴/۵ شورای عالی مالیاتی و بخشنامه ابلاغ آن توسط رئیس کل سازمان امور مالیاتی به شماره ۲۰۰/۱۴۰۱/۵۶ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۲۵ و درخواست اعمال ماده ۹۲ و ۱۳ قانون دیوان عدالت اداری
بخشنامه ها (۱)
- بخشنامه سازمان امور مالیاتی با موضوع ارسال قانون اصلاح بند (۳) ماده (۲) قانون مالیات های مستقیم با اصلاحات بعدی آن - در خصوص دهیاری ها
دیگر مقررات و تصمیم ها (۱)
- اجازه استفاده از معافیت مالیاتی موضوع ماده ۲ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۳به نهادهای انقلاب اسلامی مذکور در تصویبنامه
موادی که این ماده به آن ها ارجاع می دهد
- ماده ۱۰۵جمع درآمد شرکت ها و درآمد ناشی از فعالیت های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از …
موادی که به این ماده ارجاع داده اند
- ماده ۲۱اموالی که جزء ماترک متوفی باشد و طبق قوانین یا احکام خاص، مالکیت آنها سلب و یا به صورت بلاعوض در اختیار اشخاص …
- ماده ۲۴اموال زیر از شمول مالیات این فصل خارج است: ۱ (اصلاحی ۱۳۹۴/۰۴/۳۱) ـ وجوه بازنشستگی و وظیفه و پس انداز خدمت و …
- ماده ۳۴اشخاص زیر مجاز نیستند قبل از اخذ گواهی پرداخت مالیات مربوط موضوع این قانون، اموال و دارایی های متوفی را به …
- ماده ۵۳درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار میگردد عبارتست از کل مال الاجاره اعم از نقدی و غیرنقدی پس از کسر …
- ماده ۱۳۹الف - موقوفات، نذورات، پذیره، کمک ها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی آستان قدس رضوی، آستان حضرت عبدالعظیم …
مواد دیگر باب اول ـ اشخاص مشمول و تعاریف
متن قانون جای مشاوره حقوقی برای یک پرونده مشخص را نمی گیرد. کارشناسان برندنو وضعیت شما را بررسی می کنند.